Centrum Statystyki Kolejowej/ Centre de statistique ferroviaire/ Zentrum fuer Eisenbahnstatistik/ Railway Statistics Centre

STATYSTYKI:

Przewozy pasa¿erskie w Europie Zachodniej

Przewozy towarowe w Europie Zachodniej

Przewozy pasa¿erskie w Europie Œr- Wsch.

Przewozy towarowe w Europie Œr.- Wsch.

Porównania miêdzynarodowe

Dane ogólne-Europa

Transport ogólnie

Wykresy wzrostu

Polskie Koleje Pañstwowe

Transport w Polsce

 

 

 



Biuletyn Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei, Rok II numer 66/2002 (165) 

Warszawa 12 lipca 2002 
Bulletin of Institute for Railways Promotion and Development, Year II 



==================SPIS TRESCI ============ 

Spis tresci: 

NAJLEPSZE KOLEJE REGIONALNE I LOKALNE W EUROPIE 3 





:: ....::.:::: ::..:::: :::.: .:..... ...... :.:::.::.:.: ::: 
::......::.:::: ::..:::: :::.:::....:.:.. 
::.::.:.: ::...:..:::..:::::::::.:::.:::...::...:::.. ::.::.:.: 
::...:..:::..:::::::::.:::.:::...::...:::.. 
Biuletyn Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei prosimy o e-mail na adres 
fuli[ma³pka]poczta.wprost.pl <mailto:fuli[ma³pka]poczta.wprost.pl> jeœli Panstwo zamierzaj¹ zapisaæ siê lub wypisaæ z listy subskrybuj¹cych. 
(c) Adam Fularz, IUP Université de Metz oraz Instytut Rozwoju i Promocji Kolei, 2001 
artyku³y i informacje prasowe do publikacji nadsy³aæ na adres: 
fuli[ma³pka]poczta.wprost.pl <mailto:fuli[ma³pka]poczta.wprost.pl>, tel. kom. 0 604 44 36 23 
Kontakt: 
Instytut Rozwoju i Promocji Kolei; skr. pocztowa 30; 02-741 Warszawa 121 
e-mail: kolej-instytut[ma³pka]go2.pl; <mailto:kolej-instytut[ma³pka]go2.pl;> Piotr Rachwalski, tel. 0 608 51 00 04 
Biuletyn redagowany przez Centrum Kolejnictwa Regionalnego IRiPK, 

numery archiwalne biuletynu 
> > <http://www.kolej.most.org.pl/bulletin/> 
http://www.chemia.px.pl/Kampinos/lista/archiwum/indeks-kolej 

formularz bezp³atnej prenumeraty: 
> > http://www.iripk.most.org.pl/newshtml#blt <http://www.iripk.most.org.pl/newshtml> <http://www.iripk.most.org.pl/news.html> 

:: ....::.::: ::..:::.. :... .:..... ...... :.:::.linki:.: 
:::::......::.:::: .....:::: :::.:::....:.:.. 
::.::.:.: ::...:..:::..:::::...::.:::.:::...::...:::.. 
::.::.:.:::...:..:::..:::::::::.:::.:::...::...:::..::.. 
Transport w Sztrasburgu 


http://www.transports-strasbourg.org/ 
:: ....::.:::: ::..:::: :::.: .:..... ...... :.:::.treϾ.: 
:::::......::.:::: ::..:::: :::.:::....:.:.. 
::.::.:.: ::...:..:::..:::::::::.:::.:::...::...:::.. 
NAJLEPSZE KOLEJE REGIONALNE I LOKALNE W EUROPIE 3 

Adam Fularz 


CZYLI ZABIERAMY LINIE OD PKP, I TO SZYBKO ! 

Polskim kolejom PKP trzeba koniecznie zabierac linie kolejowe, wiele linii, by pokazac, iz kolej da sie zrobic w sposob tani i nowoczesny. 
Nalezy to robic brutalnie i szybko - chodzi o ty, by niezalezne koleje dostaly takze glowne linie. Kolej sie rozwija, jezeli jest na niej inicjatywa prywatna i innowacyjnosc. Jesli jej nie ma, to zyczymy milego zdychania, i to szybkiego. Obecny stan rzeczy nie ma sensu, to beznadziejna zalosna agonia, ktora bedzie sie ciagnela w nieskonczonosc. 
Pora przerwac ta sztywna i smutna agonie i odebrac linie i tabor, by je przekazac innym, kolejom NIEPKP. 


Nord- Ostsee Bahn GmbH 
Kolej Polnocnego Baltyku- ta swietna kolej regionalna obsluguje 177 kilometrow torow normalnotorowych, i jest we wladaniu grupy Connex Regiobahn GmbH. 
Glownym pomyslem marketingowym kolei Nord-Ostsee-Bahn jest zastosowanie najnowoczesniejszych pojazdow regionalnych : w sumie 9 nowych LINT 41/H ­ prod.. Alstom sa uzytkowane na tej superkolei. Poza tym ruch cykliczny co 60 minut. Szefem jest Karl-Heinz Fischer. Kolej szykuje sie do przejecia dalszych linii. Szacunki wskazuja na znaczny wzrost liczby pasazerow : 8 %; miesiecznie koleja NOB podrozuje 140 000 osob. 

Swietna strona internetowa : http://www.nord-ostsee-bahn.de/ 

NordWestBahn GmbH 
Kolej Polnocnozachodnia- ta swietna kolej obsluguje 310 km linii normalnotorowych. NWB jest spolka joint- venture Connexu i przedsiebiorstwa komunalnego Stadtwerke Osnabrück AG. 
W listopadzie 2000 kolej NWB przejela od DB Regio obsluge 310 km linii. Po przejeciu zanotowano wzrost liczby pasazerow o 70 % w porownaniu do wczesniejszych poczynan kolei panstwowej. Kolej od 5.11.2000 obsluguje 3 linie : Esens – Wilhelmshaven, Wilhelmshaven – Oldenburg – Osnabrück i Osnabrück – Vechta - Bremen. 
Kolej NWB bedzie takze obslugiwac linie Bielefeld – Münster, Bielefeld – Altenbeken, Bielefeld –Paderborn oraz Paderborn – Holzminden we wspolpracy z koleja TWE. 

Uzytkuje sie nowoczense autobusy szynowe. 

Foto : http://www.nordwestbahn.de/60.htm 
Schemat : http://www.nordwestbahn.de/13.htm 

http://www.nordwestbahn.de/ 

Neukölln- Mittenwalder Eisenbahn AG 
Kolej posiada 9 km linii normalnotorowych w okolicach Berlina, obsluguje ruch towarowy w tej aglomeracji. Statystyki mowia o 6.2mln tonokilometrow w roku 1999. 


Neusser Eisenbahn 
Kolej obsluguje ruch towarowy na 54 km linii. Obsluguje 57 prywatnych bocznic oraz przewozi towary po sieci kolejowej DB Netz. Staytystyki za 1999 mowia o 9.3 mln tonokilometrach. 

Niederrheinische Verkehrsbetriebe AG 
Kolej posiada 36 km wlasnych linii, na ktorych prowadzi ruch turystyczny oraz ozywiony ruch pociagow towarowych. Obsluguje takze port na Renie w Orsoy. Po sieci kolejowej DB Netz takze kursuja pociagi tej firmy. Dane z roku 1999 mowia o 35 mln tonokilometrow. 


Nordfriesische Verkehrsbetriebe AG 
Kolej posiada 30 km linii normalnotorowych, laczy siec kolei DB w Niebüll ze stacja w Dagebüll,skad podrozni udaja sie na wyspy Föhr i Amrum. Przewiozla 733 tysiace pasazerow w roku 1997, wlaczajac w to komunikacje autobusowa. Przewozi tez przesylki, 2 tysiace ton rocznie oraz prowadzi pociagi towarowe do Danii. Posiada dwa autobusy szynowe. 

Oberrheinische Eisenbahn Gesellschaft AG 
OEG to linia 63-kilometrowej lekkiej kolei elektrycznej pomiedzy Mannheim i Heidelbergiem. Statystyki mowia o przewozach 15.3 mln pasazerow i 168 milionach pasazerokilomerow w roku 1999(wraz z ruchem autobusow). 

Osthannoversche Eisenbahnen AG 
Koleje Wschodniohanowerskie obsluguja siec az 326 kilometrow linii regionalnych. 
Stworzona w 1944 roku poprzez polaczaenie 7 kolei lokalnych, obsluguje nastepujace linie : 
Celle-Wittingen ; 51 km 
Wittingen- Rühen ; 35 km 
Beedenbostel- Mariaglück ; 6 km 
Celle- Soltau ; 59 km 
Beckedorf- Münster ; 24 km 
Soltau- Lüneburg ; 57 km 
Winsen- Hützel ; 41 km 
Winsen- Niedermarschacht ; 16 km 
Lüneburg- Bleckede ; 24 km 

Juz od roku 1990 kolej OHE prowadzila pociagi towarowe po sieci DB Netz. Statystyki za rok 1999 mowia o 50.1 mln tonokilometrow. 


Ostmecklenburgische EisenbahnGmbH 
Kolej Wschodniomeklemburska obsluguje 241 km tras kolejowych i jest spolka- corka Connex Regiobahn GmbH. OME obsluguje linie w polnocnowschodnich Niemczech, ze Schwerin do Güstrow i Neubrandenburgu oraz do Rostoku. Lina OME laczy tez Neubrandenburg z Neusterlitz, Passewalkiem i Üeckermünde. W roku 1999 przewieziono 1.12 mln podroznych. 
Wykaz linii : 
Ludwigslust - Schwerin - Pasewalk 
Pasewalk - Schwerin - Ludwigslust 
Güstrow - Rostock 
Rostock - Güstrow 
Ueckermünde - Pasewalk 
Pasewalk - Ueckermünde 
Na czesci linii kolej OME kursuje pomiedzy pociagami innych przewoznikow. Oczywiscie ruch cykliczny. 

http://www.omebahn.de/ 

Prignitzer Eisenbahn GmbH 
Od roku 1996 Kolej Prignicka obslugiwala linie regionalne w regionie miasta Pritzwalk, na polnocny zachod od Berlina. W roku 2001 kolej wygrala 6-letni kontrakt w celu obslugi linii Duisburg- Oberhausen (9 km) oraz Oberhausen- Dorsten (27km) w zaglebiu Ruhry (przejecie linii od kolei federalnej DB). 
Takze w roku 2001, kolej PEG w partnerstwie z koleja Hamburger Hochbahn AG wygrala kontrakt na obsluge 175 km linii kolejowych od grudnia 2002 : Hagenow Land- Ludwigslust-Parchim- Karow- Waren- Neusterlitz oraz Neusterlitz- Mirow. Kolej posiada takze stacje Gubin Poludniowy przy polskiej granicy (Guben Süd) w celu obslugi ruchu towarowego. Ruch towarowy obejmuje przewozy towarowe z Sachsendorf do aglomeracji berlinskiej po sieci DB Netz. Kolej PEG kupila kiedys tez polskie i czeskie lokomotywy towarowe. 
Kolej, z malej firmy rodzinnej przed kilku laty rozwinela sie do ogromnego przedsiebiorstwa. 
Wykaz obslugiwanych linii : 
Od 1996 : Putlitz - Pritzwalk 
Od 1997 : Kyritz - Neustadt (Dosse) ; Neustadt (Dosse) - Rathenow ; Meyenburg - Pritzwalk - Kyritz Od 1998 Putlitz - Pritzwalk ; Meyenburg - Pritzwalk - Neustadt (Dosse) ; Neustadt (Dosse) - Neuruppin 
Od 2000 Wittstock (Dosse) - Pritzwalk 
Od 2001 Ludwigslust - Hagenow Land (kraj Mecklenburg Vorpommern) 

Nowa kolej, Ostdeutsche Eisenbahn GmbH (spolka-corka PEG / Hamburger Hochbahn AG) bedzie dzialac od 15.12.2002 i obslugiwac linie, na ktore wygrano przetarg w Meklemburgii- Pomorzu Przednim. 
- Hagenow Land - Neustrelitz 
- Neustrelitz Süd - Mirow 


rozklady i schematy: http://www.prignitzer-eisenbahn.de/fahrpl_brbfr.html 
http://www.prignitzer-eisenbahn.de/fahrpl_mvfr.html 
http://www.prignitzer-eisenbahn.de/fahrpl_nrwfr.html 


http://www.prignitzer-eisenbahn.de/ 

Regentalbahn 
Kolej Doliny Deszczowej (jak w dokladnym tlumaczeniu brzmi nazwa) obsluguje 133 km linii normalnotorowych, z czego na wlasnosc posiada 18 km kolei z ruchem pasazerskim i 43 km linii wykorzystywanych w ruchu towarowym. 
Pierwsza linia kolei RBG, z Gotteszell do Viechtach jest obecnie tylko koleja towarowa. Linia Közting-Lam jest tylko dla ruchu pasazerskiego. Inne linie obslugiwane pod szyldem ‘Waldbahn’ (Kolej Lesna) przez ta kolej, to Platting-Bayerisch Eisenstein (72km), Zweisel-Bodenmais (15 km) oraz Zweisel- Grafenau (32 km). W maju 1998 spolka-corka, kolej Vogtlandbahn zostala ustanowiona by obslugiwac 263 km linii sieci DB Netz w regionie Zwickau- Plauen (Saksonia) w ramach 15- letniego kontraktu. 
Juz w maju 2000 dodano nowa linie do Chebu w Republice Czeskiej oraz do Marktredwitz w Bawarii, pozniej przedluzona ja jeszcze do Weiden. Dobudowano takze linie z dworca do centrum miasta Zwickau, wprowadzajac trzeci tor na linii tramwajowej, tak by pociagi mogly dojezdzac do Starego Miasta w Zwickau. Od 01.07.2002 wladze regionu zlecily kolei Vogtlandbahn obsluge kolejnej regionalnej linii Gera - Greiz - Plauen – Weischlitz.Takze kolej ta przejmie linie Weiden - Schwandorf – Regensburg. 
Ruch na sieci kolei Vogtlandbahn jest cykliczny, co jedna lub dwie godziny. 

Statystyki Kolei Regentalbahn mowia o 177 000 pasazerow i 3.3 mln pasazerokilometrach w roku 1999. 

Nowa Kolej Oberpfalzbahn (Kolej Palatynatu Gornego), to rowniez dziecko kolei RBG oraz kolei federalnej DB Regio, by obslugiwac linie regionalne Cham- Schwandorf- Waldmünchen – Furthinwald- Kötzing. 

http://www.vogtlandbahn.de/ 
schemat i rozklady : http://www.vogtlandbahn.de/fahrplan.htm 


Regio-BahnG. Kaarst-Duesseldorf-Mettmann mbH 
Kolej regionalna Rheinisch-Bergische Eisenbahn-GmbH (Connex Regiobahn) obsluguje intensywny ( co 20 minut !, 55 par dziennie) ruch pociagow osobowych na linii Kaarst-Neuss- Düsseldorf (17km) oraz Mettman-Düsseldorf (16km)(linia S28 Szybkiej Kolei Miejskiej miasta Düsseldorf). Linia w kierunku Mettman ma byc przedluzona do Wuppertalu (za 15 mln euro). Wykorzystuje sie 8 nowoczesnychpojazdow szynowych typu Bombardier. Bardzo ladne przystanki (czerwone i bardzo wygodne, zreszta pasazerowie dlugo nie czekaja, pociagi kursuja co 20 minut w dzien, co 30 minut po 20 wieczorem i, no wlasnie, kursy nocne w weekendy do 2 w nocy. 
Juz 100 dni po rozpoczeciu intensywnego ruchu prognozy na temat liczby pasazerow przekroczono o 50 %, zamiast spodziewanych 3300 osob dziennie z kolei korzystalo 5211. Kraj zwiazkowy Nadrenia- Westfalia dofinansowal remont infrastruktury (dodano 8 nowych przystankow) oraz zakup pojazdow kwota 60 mln euro. 

http://www.regio-bahn.de/ 
rozklady : http://www.regio-bahn.de/htdocs/auskunft/index.htm 
ladny schemat : http://www.regio-bahn.de/htdocs/service/index.htm 

Regiobahn Bitterfeld GmbH 
Ta kolej obsluguje przejeta w 1995 roku 25-kilomertrowa linie normalnotorowa. Zamierza sie wprowadzic ruch pasazerski, na razie pociagi towarowe obsluguja 35 prywatnych bocznic. Statystyki za 1997mowia o 634 tysiacach ton (4.8 mln tonokilometrow) przewiezionych towarow. 

Rhein- Haardtbahn GmbH 
Ta kolej obsluguje 16-kilometrowa kolej podmiejska (szerokosc toru 1000 mm) z Mannheim przez Ludwigshafen do Bad Dürkheim. Statystyki dla roku 1999mowia o 1.7mln pasazerow i 14.6mln pasazerokilometrach. 

Ruegensche Kleinbahn GmbH& Co 
Kolejka Rugii to 24 kilometry linii waskotorowych o przeswicie 750 mm. Linie Putbus- Düren przejeto od kolei DB w roku 1996. W roku 1997wykonano 131.4tysiace pociagokilometrow. Linai zkolei bedzie przedluzona z Putbus do Lauterbach (2km)poprzez dodanie 3 toru na liniikolejowej normalnotorowej DB Netz. Linie kolejowe RüKB beda wyremontowane kosztem 12 mln euro, a predkosc podniesiona do 50 km/h. RüKB nalezy do Karsdorfer Eisenbahn (Unternehmensgruppe van Engelen).Pociagi jezdza co 2 godziny , ruch cykliczny z odstepstwami. 

Schemat : http://www.rasender-roland.de/strecken.html 
Rozklad : http://www.rasender-roland.de/plan_neu/fahrplaene.html 
(uwaga, czesci rozkladu (Teil)1 i 2 sa oddzielnie!) 

http://www.rasender-roland.de/ 

Regionalverkehr Ruhr-Lippe GmbH 
Kolej Ruhr- Lippe obsluguje siec 42 km linii kolejowych, wokol Hamm, Soest i Neheim- Hüsten. Przeowzy pasazerskie prowadzi tu takze kolej WLE. Statystyki za rok 1997 mowia o 823 tysiacach przewiezionych ton (8.4 mln tonokilometrow). 


S-Bahn Berlin, S-Bahn Hamburg GmbH 
S-bahn Berlin przewozi o 30 procent wiecej niz PKP w calej Polsce ! Jak to sie dzieje ? 
Kolej miejska w Warszawie zostala zapoczatkowana w 1937, jednak ta berlinska byla wczesniej – rozwijala sie w latach 20- tych i 3-tych. Dzis koleja miejska zarzadza (i robi to wspaniale, rozwoj sieci jest niesamowity) S-Bahn Berlin GmbH, spolka, ktora zostala wykupiona przez koleje federalne DB od przedsiebiorstwa BVG (Berliner Verkehrsbetriebe). Kolej S-Bahn Berlin dziala w systemie unii biletowej zwiazku komnikacyjnego VBB i osiaga znaczne sukcesy. Kolej S-bahn moze szybko przewozic znaczne masy podroznych przez teren aglomeracji berlinskiej, dzieki temu jest jedna z osi tej metropolii i stanowi kregoslup komunikacji publicznej. Inaczej niz np. w Warszawie na PKP, pociagi sa pelne pasazerow i jezdza z czestotliwosciami dochodzacymi 90 sekund na glownej linii Stadtbahn, laczacej dworce Zoologischer Bhf, nowy dworzec Lehrter Stadtbhf, FriedrichstrBhf. oraz OstBhf (Dworzec Wschodni). 
Wzrost liczby pasazerow jest znaczny- przed pieciu laty przewozono 246 mln, dzis ponad 290 mln, codziennie ponad million osob korzysta z uslug tej kolei. 
Wykres : 
http://www.s-bahn-berlin.de/unternehmen/images/fahrgaeste.gif 

Caly region Berlina obejmuje 16 liinii S-Bahn, 8 linii pociagow osobowych przyspieszonych RegionalExpress i 26 linii regionalnych (Regional-Bahn). Niedawno otwarto linie dookolna Ring- S-Bahn, ktora pozwala do woli jezdzic koleja wokol centrum miasta. To samo jest mozliwe w Warszawie, tylko trzeba odebrac miejskie linie z gestii PKP, ktore sobie nie daja z tym rady. 

Schemat : http://www.s-bahn-berlin.de/images/s_bahn_netz.gif 
Rozklady jazdy (ruch co kilka minut, pociagi nocne na kilku liniach) 
http://www.s-bahn-berlin.de/fahrplanundnetz/sbahn_liniennetz/pdf/s1.pdf 
http://www.s-bahn-berlin.de/fahrplanundnetz/sbahn_liniennetz/pdf/s2.pdf 
http://www.s-bahn-berlin.de/fahrplanundnetz/sbahn_liniennetz/pdf/s25.pdf 
http://www.s-bahn-berlin.de/fahrplanundnetz/sbahn_liniennetz/pdf/s26.pdf 
http://www.s-bahn-berlin.de/fahrplanundnetz/sbahn_liniennetz/pdf/s3.pdf 
http://www.s-bahn-berlin.de/fahrplanundnetz/sbahn_liniennetz/pdf/s41.pdf 
http://www.s-bahn-berlin.de/fahrplanundnetz/sbahn_liniennetz/pdf/s42.pdf 
http://www.s-bahn-berlin.de/fahrplanundnetz/sbahn_liniennetz/pdf/s46.pdf 
http://www.s-bahn-berlin.de/fahrplanundnetz/sbahn_liniennetz/pdf/s47.pdf 
http://www.s-bahn-berlin.de/fahrplanundnetz/sbahn_liniennetz/pdf/s5.pdf 
http://www.s-bahn-berlin.de/fahrplanundnetz/sbahn_liniennetz/pdf/s7.pdf 
http://www.s-bahn-berlin.de/fahrplanundnetz/sbahn_liniennetz/pdf/s75.pdf 
http://www.s-bahn-berlin.de/fahrplanundnetz/sbahn_liniennetz/pdf/s8.pdf 
http://www.s-bahn-berlin.de/fahrplanundnetz/sbahn_liniennetz/pdf/s9.pdf 

http://www.s-bahn-berlin.de/ 

S Bahn Hamburg 
Spolka- corka w 100% kolei federalnej DB, wydzielona w 1997 z tej kolei. S-Bahn Hamburg GmbH dziala w ramach unii biletowej zwiazku komunikacyjnego Hamburger Verkehrsverbund (HVV)i przewozi codziennie 500.000 podroznych.Po wydzieleniu z kolei federalnej w 1997w ciagutrzech lat zmodernizowano polowe taboru, o jedna trzecia zmniejszono liczbe opoznien pociagow, liczba czynow karalnych na tychkolejach zmniejszyla sie opolowe, czystosc stacji i wagonow stale sie polepszala. Podrozni to zauwazyli, w opinii 60 % z nich kolej S-Bahn jest coraz lepsza ! 
W 1999roku z uslug kolei miejskiej Hamburga skorzystalo 190 mln podroznych (sredna podroz o dlugosci 9,7 km), niemalze tyle co PKP przewiezie w 2002 w calej Polsce ! ( ok. 216 mln pasazerow) 
S- Bahn Hamburg to 6 linii kolei miejskiej o laczej dlugosci 110,3 km z 59 stacjami. Siec skalda sie z 5 odnog ; Poppenbüttel, Wedel, Reinbek/Aumühle, Neugraben oraz Pinneberg. Srednia predkosc handlowa jest taka jak srednia wszystkich pociagow w calej Polsce : 39,8 km/h. 

Schemat : 
http://www.s-bahn-hamburg.de/images/content/netz_motiv.jpg 

http://www.s-bahn-hamburg.de/ 

S-Bahn Ortenau GmbH 
Spolka- corka kolei SWEG, kolej Ortenau S- Bahn obsluguje 104 km linii kolejowych wokol Offenburga : do Achern, Appenweier, Bad Greisbach, Hausach, Kehl. Uzywa sie pojazdow szynowych RegioShuttle RS1. 

Breisgau S-Bahn GmbH 
Spolka corka dwoch kolei, SWEG oraz Freiburger VerkehrsAG. Kolej ta zapewnia od 1997/8 roku ruch pociagow pasazerskich z wysoka czestotliwoscia (mniej wiecej co 30 minut) na 22.5- kilometrowej linii pomiedzy Freiburgiem i Breisach. Uzywa sie pojazdow szynowych RegioShuttle RS1. 
Koncepcja marketingowa to zastosowanie nowoczesnych pojazdow szynowych, atrakcyjny wyglad przystankow, mila obsluga. 
Pierwsze lata obslugi pokazaly szybko rosnace liczby pasazerow. Breisgau S-Bahn GmbH jest z pewnoscia na dobrej drodze. Na poczatku wykonywano 16 kursow par pociagow dziennie, dzis 32. 
Wzrost liczby pasazerokilometrow : 
Rok 1997 : 5.163.200 (06-12) 
rok 1998 : 9.200.200 
rok 1999 : 10.245.500 
rok 2000 : 10.526.300 
rok 2001 : 10.631.000 (plan) 

http://www.breisgau-s-bahn.de/ 

S Bahn Hannover 
Na targi EXPO 2000 otwarto nastepujaca siec kolei miejskiej : 
S1 Stadthagen- Hannover Hbf- Weetzen –Haste 
S2 Nienburg- Wunstorf- Hannover- Hbf-Haste 
S3 Hannover Hbf- Lehrte- Celle 
S4Bennemühlen- Hannover Hbf- Hameln 
S5 Flughafen Langenhagen- Hannover Hbf- Hameln 
Siec kosztowala 690 mln DM. 

Operatorem jest DB AG. 
Rozklady : http://www.uestra.de/ 
Schemat : http://www.efa.de/gvh99/pdf/dbnetz.pdf 

S Bahn Koeln 
Linie S11, S12, S6. Wydzielany jest tor SKM na linii Düren- Kolonia, jako czesc projektu ABS nowej linii do Aachen. Zaawansowany jest projekt S-Bahn-Westring Köln. 
Takze w budowie jest nowa linia na lotnisko. Operatorem jest DB Regionalbahn Rheinland GmbH. 

Schemat http://www.vrsinfo.de/download/5_2_SchnellverkFolder_2002.pdf 

S Bahn München 
10 linii, system S-Bahn z tunelem œrednicowym w centrum, w³asnymi torami na odcinkach bli¿ej miast oraz ruchem na "zwyk³ych" liniach DB Netz na mniej obci¹¿onych relacjach. Laczna dlugosc sieci kolejowej to 441 km, dlugosc relacji 10 linii : 1 473 km. Czestotliwosc to : 20/40 minut na dworcach poczatkowych, 20 minut na przedmiesciach i czesty ruch w centrum. Linie A, S7 (Aying-Kreuzstraße) oraz S20 jezdza co 60 minut. Codziennie ponad 1000 pociagow kursuje na tej sieci, przewozac 720 000 podroznych dziennie. Operatorem jest DB AG. 

Schemat : 
http://www.mvv-muenchen.de/archiv/objects/pictures/4/netzokt01(A4).pdf 
http://www.bahn.de/konzern/pv/partner/die_bahn_s_bahn_muenchen.shtml 
http://www.s-bahn-muenchen.de/ (strona milosnikow) 

S Bahn Stuttgart 
System S-Bahn z tunelem œrednicowym w centrum, w³asnymi torami na odcinkach obci¹¿onych oraz ruch na "zwyk³ych" liniach na rzadziej u¿ywanych liniach: 
S1 Plochingen - Stuttgart - Herrenberg (Sindelfingen - Böblingen) 
S2 Schorndorf - Stuttgart - Flughafen - Filderstadt 
S3 Backnang - Stuttgart (- Flughafen ) 
S4/S5 Bietigheim / Marbach - Stuttgart 
S6 Weil der Stadt - Leonberg - Stuttgart (Korntal - Feuerbach) 
Operatorem jest DB AG. 

schemat sieci : 
http://www.vvs.de/vvs/plaene/S-Bahn-Netz.pdf 
rozklad jazdy : http://www.vvs.de/vvs/plaene/FPmerker.pdf 

S Bahn Nuernberg 
Jest to system S-Bahn bez tunelu w centrum z w³asnymi torami na odcinkach bli¿ej miast oraz ruchem na zwyk³ych torach w mniej obci¹¿onych relacjach: 
S1 Nürnberg - Lauf 
S2 Nürnberg - Feucht - Altdorf 
S3 Nürnberg - Schwabach - Roth 
Operatorem jest DB AG. 

schemat : http://www.vgn.de/pict/struktur/liniennetz/netz_gr.gif 
rozklady : http://www.vgn.de/fppdf/s02/03/_01001B_s02.pdf 
http://www.vgn.de/fppdf/s02/03/_01002B_s02.pdf 
http://www.vgn.de/fppdf/s02/03/_01003B_s02.pdf 

S Bahn Frankfurt am Main 
System S-Bahn z tunelem œrednicowym w centrum, w³asnymi torami na odcinkach miejskich oraz ruch na "zwyk³ych" torach na mniej obci¹¿onych liniach: 
Dziala w zwiazku komunikacyjnym RMV. Jest osia ukadu komunikacyjnego- kolej SKM powoduje 1/3 kosztow, alez przynosi 2/3 dochodow. Zwiazek RMV bedzie szczegolnie mocno inwestowal w linie S-bahn, ostatnio wprowadzono takt 30-minutowy w godzinach wieczornych. 

Operatorem jest DB AG. 

Schematy : 
http://www.vgf-ffm.de/images/SchnellTramplan2001_gross.gif 

inne S Bahn ( w sumie 16) http://www.kolej.most.org.pl/articles/art4.htm 

Südwestdeutsche VerkehrsAG 
Ta kolej obsluguje 110 km linii normalnotorowych i powstala poprzez konsolidacje rozmaitych linii regionalnych w Badenii. 
Kolej posiada na wlasnosc i operuje na nastepujacych liniach : 
Schwarzwach-Achern- Ottenhöfen (10 km) 
Biberach-Oberharmersbach (11km) 
Bad Krozingen-Münstertal (13 km) 
Riegel- Breisach (40km) 
Meckesheim-Weibstadt- Hüffernhardt (36 km) Bühl- Sollingen ( 15 km, tylko towarowa) 
Statystyki za rok 1997mowia o 2 milionach przewiezionych pasazerow oraz o 17.6 mln pasazerokilometrach. Ponadto kolej przewiozla 2.9 mln tonokilometrow ladunkow. 

Teutoburger Waldeisenbahn AG 
Kolej LasuTeutoburskiego obsluguje 104 km linii normalnotorowych, jest przejeta przez Connex Cargo Logistics. Kolej przywroci ruch pasazerski na liniach Gütersloch- Harsewinkel oraz Gütersloch- Verl. Pociagi kolei TWE kursuja po calej sieci kolei DB Netz, statystyki za rok 1997 mowia o 391 mln ton oraz 25.6 mln tonokilometrach przewiezionych towarow. 

TransRegio Deutsche Regionalbahn GmbH 
Kolej Trans- Regio obsluguje 101 km linii normalnotorowych. Jest to joint-venture przedsiebiorstwa autobusowego Moselbahn Gesellschaft mbH oraz Rheinische Bahngesellschaft AG z Düsseldorfu (ktorepozniejprzejelo wszystkie udzialy). 
W maju 2000 TransRegio przejela obsluge linii regionalnych w Nadrenii- Palatynacie- Adernach- Mayen (przedluzona do Kaisersesch , 43 km) oraz Kaiserlauten- Kusel (45km). W czerwcu 2001 kolej przejela obsluge linii Bullay- Traben- Trarbach (13 km). 
Uzywa 19 autobusow szynowych RegioShuttle RS1. Linie obslugiwane sa cogodzine, w szczycie czesciej.Od podjecia dzialalnosci zaobserwowano 35- procentowy przyrost liczby pasazerow. Kolej ma ponad 98- procentowy wskaznik punktualnosci. 
W czerwcu 2002 kolej obchodzila 2 rocznice rozpoczecia dzialanosci (otwarcie nastapilo 28 maja 2000). 

http://www.trans-regio.de/ 


Usedomer Bäderbahn GmbH 
Uznamska Kolej Kapieliskjowa to 100- % spolka- corka DB Regio (holding niemieckiej kolei federalnej). Szefem jest Jörgen Bosse, specjalista transportowy, ktory na tej wyspie zrealizowal swoja wizje nowoczesnego systemu transportu regionalnego (naturalnie z pomoca pieniedzy okolicznych samorzadow, rzadu i kraju zwiazkowego). Linie na wyspie : Ahlbeck - Zinnowitz - Wolgaster Fähre i Zinnowitz - Peenemünde, o dlugosci 54 km przejeto w 1995 roku. Byly one zagrozone zamknieciem, po dlugoletniej rabunkowej eksploatacji przez kolej DDR-u. 
Juz w 1997 linia Ahlbeck - Ahlbeck Grenze przy polskiej granicy kolo Swinoujscia zostala przywrocona do ruchu i juz zapewniono srodki finansowe na jej przedluzenie do Swinoujscia po polskiej stronie wyspy. Od 1999 kolej UBB przejela tez linie regionalna Züssow - Wolgast polaczenie z siecia DB Netz). Latem 2000 odbudowano laczacy wyspe z ladem fragment linii przez most zwpodzony na Pianie w Wologoszczy (Wolgast). Juz od jesieni 2002 pociagi regionalne kolei UBB pojada az do Stralsundu i Barth w ramach projektu Kolei Pomorza Przedniego „Vorpommern- 
bahn“. Kolej UBB to dobra historia przepoczwarzenia sie zagrozonych likwidacja linii w cos supernowoczesnego. Pociagi jezdza w sezonie co 30 minut, poza sezonem co 60. 

Schemat : 
http://www.ubb-online.de/html/body_strecke.html 


Rozklady : 
http://www.ubb-online.de/html/body_ahlbecksommer.html 
http://www.ubb-online.de/html/body_zuessowsommer.html 
http://www.ubb-online.de/html/body_bansinbus.html 
http://www.ubb-online.de/html/body_ahlbeckbus.html 
http://www.ubb-online.de/ 


Verkehrsbetriebe Kreis Ploen GmbH 
Kolej obsluguje 24-kilometrowa linie normalnotorowa i jest w posiadaniu wladz lokalnych. Razekm z kolejami DEG , VKP odniosl sukces startujac w przetarguna obsluge linii regionalnych z Kiel do miajscowosci w Szleswiku Holsztynie . Nowopowstala kolej NOB realizuje ten kontrakt ; 
Ruch towarowy na sieci kolejowej Kiel- Schöneberg jest znaczny, przewieziono 6.1 mln tonokilometrow w 1999 roku. 


Verkehrsbetriebe Peine-Salzgitter GmbH 
Kolej obsluguje 69km linii normalnotorowych o ruchu towarowym, prowadzi takze pociagi towarowe po sieci DB Netz. W roku 1999 wykonano 208 mln tonokilometrow. 


Westerwaldbahn GmbH 
Kolej Lasow Zachodnich (jak moznaby przetlumaczyc ta mila nazwe) obsluguje 31- km linii kolejowych i jest wlasnoscia lokalnego samorzadu. Linia Betzdorf-Daaden zostala przejeta od kolei DB. Rocznie kolej WEBA przewozi 1.5 mln pasazerow (15.1 mln pasazerokilometrow, dane wraz z ruchem autobusow) i 82 tysiace ton towarow. 

Westfällische LandesEisenbahn GmbH 
Kolej posiada 120 km linii kolejowych i jest spolka-corka kolei WVG. Glowna linia tej kolei biegnie z Münster przez Neubeckum do Warstein (102km). Obsluguje sie takze ruch towarowy wokol Lippstadt posieci DB Netz. WLE obsluguje tez koleje Regionalverkehr Münsterland oraz Kolej Ruhr-Lippe. 
Spolka holdingowa dla kilku przedsiebiorstw autobusowych i kolejowych (Westfällische LandesEisenbahn GmbH, Regionalverkehr Münsterland, Ruhr-LippeEisenbahn) jest WVG 


Wuerttembergische Eisenbahngesellschaft mbH 
Kolej WEG posiada 134km linii normalnotorowych. WEG jest spolka-corka Connex Regiobahn GmbH (http://www.connex-gruppe.de/). 91.6 km linii to regionalne linie kolejowe z ruchem pasazerskim w Wirtembergii : 
Ebingen-Ostmettingen 
Gaildorf-Untergröningen 
Korntal- Weissach 
Nürtingen- Neuffen 
Vaihingen- Enzweihingen. 

Do tego kolej WEG obsluguje ruch na kolei Schönbuchbahn oraz na kolei Wieslauftalbahn (Kolej Doliny Wieslauf). 
Kolej WEG obsluguje takze pociagi towarowe i pasazerskie nasieci DB Netz. Czesc pociagow pasazerskich WEG dojezdza do Sztuttgartu- Feuerbach (wezel z koleja S-Bahn Stuttgart).W roku 1999 przewieziono1.3 mln pasazerow (9.5mln pasazerokilometrow). 


 

[POLITYKA TRANSPORTOWA] [KOLEJE REGIONALNE W EUROPIE] [KOLEJE PRYWATNE] [KOLEJE W JAPONII] [KOLEJE W RFN] [SZYBKIE KOLEJE MIEJSKIE] [REFORMA KOLEI W¥SK.] [CENTRUM KOLEJNICTWA REGIONALNEGO] [P K P] [KOLEJE W WOJ. LUBUSKIM] [TRAMWAJE DWUSYSTEMOWE] [BIULETYN] [IRiPK] [ENGLISH/FRANCAIS]

horizontal rule


Skontaktuj się z nami za pośrednictwem poczty e-mail: <fularz(at)go2.pl>, w przypadku pytañ na temat danych statystycznych.

   CENTRUM STATYSTYKI KOLEJOWEJ

Prawa autorskie i oœwiadczenia w³asnoœciowe: Przy korzystaniu ze statystyk prosimy o dokładne wskazanie źródła i ich autorów. Przypominamy, i¿ standardem europejskim w wypadku cytowañ jest oznaczenie ka¿dego zapo¿czenia d³u¿szego ni¿ trzy s³owa przypisem do autora danej pracy. W przypadku w¹tpliwoœci co do zapo¿yczeñ i cytatów prosimy sprawdziæ zalecenia komisji etyki KBN i Polskiej Akademi Nauk. Nie przesy³amy danych z wyj¹tkiem tych udostêpnionych w sieci web. Nie wypo¿yczamy ksi¹¿ek. W razie problemów lub pytañ u¿yj tego kontaktu w sieci web: [fularz(ma³pa)go2.pl]

Ostatnia aktualizacja: 23 lipca 2004.