Railway Statistics Centre

Centrum Statystyki Kolejowej/ Centre de statistique ferroviaire/ Zentrum fuer Eisenbahnstatistik/ Railway Statistics Centre

Strona główna
JOPTS/ Ekonomika Kolei
Inne publikacje
Archiwum
Wyszukiwanie
Dyskusje
Biblioteka
Wiadomości
Stopka/ Kontakt
Linki

STATYSTYKI:

Przewozy pasażerskie w Europie Zachodniej

Przewozy towarowe w Europie Zachodniej

Przewozy pasażerskie w Europie Śr- Wsch.

Przewozy towarowe w Europie Śr.- Wsch.

Porównania międzynarodowe

Dane ogólne-Europa

Transport ogólnie

Wykresy wzrostu

Polskie Koleje Państwowe

Transport w Polsce

 

 

 

Nasze działy: Strona główna | JOPTS/ Ekonomika Kolei | Inne publikacje | Archiwum | Wyszukiwanie | Dyskusje | Biblioteka | Wiadomości | Stopka/ Kontakt | Linki

Co  nowego:

NOWY NUMER

Kolejny numer naszego kwartalnika "Ekonomika Kolei" 3/2004 już został wydany. Zachęcamy do zapoznania się z jego treścią. 

Serwisy www:

TRANSPORT W LICZBACH

W odpowiedzi na brak danych dotyczacych transprtu w Poslce CSK wyszło naprzeciw potrzebom analityków i badaczy uruchamiając serwis internetowy " Transpolska- POLSKI TRANSPORT W LICZBACH". Serwis prezentuje wszystkie kluczowe dane polskiego transportu. Zapraszamy do korzystania z jego obfitych zbiorów danych.

ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA

Udział żeglugi śródlądowej w przewozach towarów w Polsce wynosi zaledwie 0,7%- 0,6 %, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej jest to średnio 10 razy więcej (7,1 %)!

POLITYKA TRANSPORTOWA

Artykuły i prace o polityce transportowej w Polsce.

LEGISLACJA KOLEJOWA

Informujemy iż udostępniono dla Państwa następującą witrynę www: Kótki serwis o legislacji kolejowej w Polsce i Europie.

KOLEJE W JAPONII

Koleje japońskie są niesamowite. Są niemalże w całości prywatne. Liczba przewoźników jest bardzo wysoka i powoduje to ogromną konkurencję i silny rozwój rynku. Koleje przewożą ponad 49 % ruchu pasażerskiego w trzech największych aglomeracjach japońskich- Tokio, Osaka, Nagoja. Oznacza to udział w ruchu równy udziałowi samochodu! W Polsce natomiast udział kolei nie przekracza dziś dwóch procent. Japonia ma 3-krotnie więcej mieszkańców od Polski, lecz powierzchniowo jest porównywalna (377 tys. km2). Przewozy pasażerskie wynoszą tu aż 21 miliardów  podróży w 1998 roku. Dane te są niewyobrażalne w porównaniu z Polską- tu zaledwie koleją odbywa się nieco ponad 200 mln podróży koleją rocznie, aż 100-krotnie mniej!  

SKM Warszawa

Koncepcja kolei miejskiej dla Warszawy

 

SERWISY WWW

KOLEJE W EUROPIE

Kolej podobno ongiś była monopolem naturalnym, ale od tego czasu wiele się w Europie zmieniło: monopole pękły w większości krajów. Przez ostatnie kilaknaście lat nastąpił proces libraralizacji rynku (Szwecja- 1988, Wlk. Brytania- 1996 do 1997, Niemcy- 1994, Czechy- 1994, Dania- 1997, Estonia- 1997 do 2001, do tego: Norwegia, Finlandia, Holandia) i nastąpiły ogromne ewolucje na europejskiej scenie kolejowej. Przekonajcie się zatem Państwo sami, jacy gracze wygrywają i jaka forma organizacyjna odnosi największe sukcesy.

KOLEJE PRYWATNE W POLSCE

W serwisie internetowym poświęconym kolejom niepaństwowym i prywatnym w Polsce- jeszcze bardzo nielicznym, ale już dziś prężnie się rozwijającym znajdą Państwo wszystkie informacje na temat niezaleznych przewoźników kolejowych.

KOLEJE W RFN

Serwis informacyjny o kolejach w RFN i działających tam juz ponad 280 przewoźnikach.

SZYBKIE KOLEJE MIEJSKIE W POLSCE (w oprac.)

 

Czy nie wydaje się Państwu, iż w momencie gdy drogi miejskie są wypchane sznurem samochodów, a obok przebiega pusta linia kolejowa bez ruchu pociągów, to taka sytuacja jest normalna? Oczywiście- nie jest, i w krajach rozwiniętych takie przykłady marnotrawstwa nie mają miejsca. A w Polsce- rozrzutnośc i marnotrawstwo. Można liczyć jedynie 'opportunity costs' niewykorzystania kolei w ruchu miejskim i stracone w ten sposób możliwości rozwoju. Kolej ma na tyle dogodny przebieg przez wiele miast polskich, iż aż się prosi o włączenie jej w struktury ruchu miejskiego. Co więc czynimy.

REFORMA KOLEI WĄSKOTOROWYCH (w oprac.)

Witamy w serwisie przygotowywanym przez IRiPK. Serwis zawiera materiały poświęcone kolejom wąskotorowym  i ich reformie, polegającej na wypchnięciu ich z PKP na wolny rynek. Po reformie PKP, wiele kolei zostało porzuconych w trakcie przekształceń. Obecnie wiele z nich znalazło nowych właścicieli, prywatnych lub komunalnych, stanowiąc ciekawy przykład ekonomiczny prywatyzacji i punkt wyjścia dla dalszej reformy kolei w Polsce.

KOLEJE REGIONALNE

Artykuły i prace o kolejnictwie regionalnym i jego organizacji.

POLSKIE KOLEJE PAŃSTWOWE- Podróż na samo dno

Od czasu zmiany ustrojowej nastąpiło znaczne pogorszenie jakości komunikacji kolejowej, zarówno w sektorze przewozów pasażerskich, jak i towarowych. W tym serwisie pokazujemy dane dotyczące przedsiębiorstwa PKP i wyniki nieudanych reform. Znajdziecie tu także Państwo protokoły NIK  i artykuły prasowe na temat PKP.

KOLEJE W WOJ. LUBUSKIM (w oprac.)

Koleje w woj. Lubuskim to ciekawy przykład transformacji ustrojowej. To także znakomity przykład wielu  zmarnowanych szans i zniszczeń, jakich dokonano poprzez nieumiejętne zcentralizowane zarządzanie i obłudne, bo nic-nie-zmieniające reformy przedsiębiorstwa PKP. Jest to studium przypadku tego położonego przy niemieckiej granicy regionu, w którym transport pasażerski koleją tak naprawdę już upadł. Obecne jego resztki długo się nie podniosą. Jest to także region, w którym powstała pierwsza polska kolej niepaństwowa- uruchomiona przez samorząd za pieniądze podatników Lubuska Kolej Regionalna, której niestety nie było dane długo przetrwać. 

TRAMWAJE DWUSYSTEMOWE

Istnieje wiele koncepcji wykorzystania sieci kolejowych  w ruchu aglomeracyjnym, opierających się głównie na połączeniu funkcjonalnym sieci kolejowej i sieci tramwajowej, choć nie tylko. Pierwszym w ostatnich latach systemem , który opierał się na fizycznym połączeniu sieci tramwajowej z kolejową był system szynowy w Karlsuhe (268 tys mieszk., w regionie 640 tys.mieszk.) Już w 1958 powiązano prywatną kolej AVG z siecią tramwajową, jednak największe znaczenie miało wprowadzenie w 1992 roku tramwaju na sieć niemieckich kolei federalnych DB AG. Ogromny sukces przedsięwzięcia polegającego na wprowadzeniu tramwajów na linie kolejowe (już w pierwszym roku liczba pasażerów wzrosła czterokrotnie) sprawił, że model ten rozpowszechnił się w Europie, funkcjonuje już ponad 10 systemów rożnych rodzajów, a liczba projektów w stadium realizacji lub analizowanych zbliża się do 100. 

DANE STATYSTYCZNE

 
bullet

WYNIKI EKONOMICZNE PKP: pobierz

bullet

NOWE DOKŁADNE STATYSTYKI WYDAJNOŚCI: pobierz

bullet

NOWE STATYSTYKI ŚWIATOWE ZA 2001: pobierz

bullet

WYNIKI EKONOMICZNE EUROPA+ ANALIZA PRZEROSTU ZATRUDNIENIA NA PKP: pobierz  

bullet

ps. możesz pobrać dane na temat wydajności ok. 90 przewoźników świata: dane (6,14 MB)

 

 

 
 

 

Najnowsze relacje prasowe:

.

Komentarze w polskiej prasie:

.

 

 

 

horizontal rule

O Centrum Statystyki

Centrum Statystyki jest kierowane przez pana Adama Fularza, ekonomistę i działa od 2002 roku, ale jego tradycje sięgają roku 1999, kiedy to opublikoqano pierwsze prace badawcze na temat mechanizmów ekonomicznych w tej branży. Pełne usamodzielnienie instytucji i jej oddzielenie od struktury Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei nastąpiło w II połowie 2003 roku.  Centrum prezentuje dane statystyczne dla sektora transportu kolejowego, nadzoruje proces reform oraz publikuje kwartalnik "Ekonomika Kolei".

English version About Statistical Centre

Centre of Statistics is led by Mr. Adam Fularz, economist and exists since 2002. In 2003 it gained independency from Railways' Promotion and Development Institute. Centre publishes data for rail transport in Poland, supervises the reform process and publishes a quarterly journal devoted to economics of railways and transportation economics in general ("Ekonomika Kolei")

horizontal rule

Najważniejsze dotychczasowe osiągnięcia CSK

bullet 10 marca 2003- konfrerencja o kolejach
bullet 4 września 2003: wystąpienie w 1 programie TVP (nagranie 28 sierpnia 2003) i poinformowanie o 108- tysięcznym przeroście zatrudnienia na PKP
bullet wydanie 4  numerów kwartalnika "Ekonomika Kolei"

 

Contact Information

Address

Pan Adam Fularz w roku akademickim 2006 przebywa na terenie Wlk. Brytanii.

Telefony:

0604 44 36 23
(0-68) 3240851
Electronic mail
E-mail: fularz(at)go2.pl
 

[POLITYKA TRANSPORTOWA] [KOLEJE REGIONALNE W EUROPIE] [KOLEJE PRYWATNE] [KOLEJE W JAPONII] [KOLEJE W RFN] [SZYBKIE KOLEJE MIEJSKIE] [REFORMA KOLEI WĄSK.] [CENTRUM KOLEJNICTWA REGIONALNEGO] [P K P] [KOLEJE W WOJ. LUBUSKIM] [TRAMWAJE DWUSYSTEMOWE] [BIULETYN] [IRiPK] [ENGLISH/FRANCAIS]

horizontal rule

Strona główna | JOPTS/ Ekonomika Kolei | Inne publikacje | Archiwum | Wyszukiwanie | Dyskusje | Biblioteka | Wiadomości | Stopka/ Kontakt | Linki
Skontaktuj się z nami za pośrednictwem poczty e-mail: <fularz(at)go2.pl>, w przypadku pytań na temat danych statystycznych.

   CENTRUM STATYSTYKI KOLEJOWEJ

Prawa autorskie i oświadczenia własnościowe: Przy korzystaniu ze statystyk prosimy o dokładne wskazanie źródła i ich autorów. Przypominamy, iż standardem europejskim w wypadku cytowań jest oznaczenie każdego zapożczenia dłuższego niż trzy słowa przypisem do autora danej pracy. W przypadku wątpliwości co do zapożyczeń i cytatów prosimy sprawdzić zalecenia komisji etyki KBN i Polskiej Akademi Nauk. Nie przesyłamy danych z wyjątkiem tych udostępnionych w sieci web. Nie wypożyczamy książek. W razie problemów lub pytań użyj tego kontaktu w sieci web: [fularz(małpa)go2.pl]

Ostatnia aktualizacja: 23 lipca 2004.