Menu: Strona główna | Sukces kolei Vogtlandbahn oraz kolei DKB | Nowoczesna kolej regionalna | Konkurencja na kolejach przyczyną rozkwitu w Badenii- Wirtembergii | Ergonet- transgraniczny system komunikacyjny | Koleje za naszą granicą | Kolej alternatywą? | Czy kolej jest ekologiczna? | Uleczyć polską kolej | Koleje czeskie | Samorządy przejmują kolej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kolej Vogtlandbahn

 

Koleje regionalne odnoszą sukces, jeśli są zorganizowane w formie małych i średnich przedsiębiorstw, wtedy bowiem są one najbardziej wydajne organizacyjnie, ponieważ są elastyczne, wydajne, innowacyjne, dobrze zdobywają fundusze na swój rozwój, i są przezwyciężeniem trendu upadku, jaki od lat cechował kolejnictwo regionalne pod zarządem kolei państwowych.
Dysponując płaską strukturą organizacyjną są w stanie skutecznie walczyć o pasażerów i przywrócić świetność kolei, choć już w nowym, bardzo ekologicznym wydaniu, pod postacią systemu komunikacji regionalnej opartej na nowoczesnych lekkich pojazdach szynowych. Znakomitym przykładem takiego przedsiębiorstwa niech będzie kolej Vogtlandbahn GmbH.

Kolej Vogtlandbahn powstała w 1996 roku, wykonuje przewozy kolejowe na zlecenie spółki DB Regio GmbH. Kolej Vogtlandbahn uruchomiła pierwsze przewozy z wykorzystaniem lekkich autobusów szynowych na linii Zwickau- Plauen- Bad Brambach w roku 1996. Siec kolejowa rozrastała się i obejmuje dziś większa część Euroregionu Egrensis, który obejmuje części Saksonii, Bawarii, Czech i Polski. Utworzono modelowy projekt Egronet, siec połączeń kolejowo-autobusowych, która obejmuje Euroregion Egrensis z wyjątkiem jego polskiej części, gdzie brak było jakiegokolwiek partnera do rozmów na temat kolei regionalnej, za wyjątkiem désintéressement ze strony PKP. System komunikacyjny Egronet był prezentowany na Wystawie Światowej EXPO 2000 Hannover.

Podstawą sieci Egronetu jest kolej Vogtlandbahn z jej odnowionymi liniami kolejowymi pomiędzy Zwickau i Adorf jak też pomiędzy Reichenbach i Klingenthal. Odnowiono wszystkie budowle inżynieryjne oraz dworce i przystanki, nadając im nowy, zorientowany pod klienta wygląd.
W celu obniżenia kosztów działalności i podniesienia efektywności stosuje się nowoczesne lekkie wagony motorowe (szynobusy) typu RegioSprinter; obsługują one ruch kolejowy na liczącej 7 linii kolejowych sieci o długości 460 km. Stosuje się innowacyjne pomysły w zakresie sygnalizacji i prowadzenia przewozów. Dla pasażera oznacza to tańsze bilety, krótsze czasy przejazdu, większy komfort i pewność skomunikowań, ponieważ, jak w prawie całych Niemczech, obowiązuje tu stałocykliczny rozkład jazdy, autobusy szynowe kursują równo co jedną lub dwie godziny.

Rosnące stale od 1997 roku liczby pasażerów dowodzą, ze kolej Vogtlandbahn odniosła sukces. Stała się podstawą komunikacji regionalnej w regionie. Ostatnia superinwestycją tej znakomitej kolei było wprowadzenie pociągów regionalnych na linie tramwajową prowadzącą do centrum Zwickau, aby w ten sposób jeszcze bardziej zwiększyć liczbę pasażerów. Jako ze tramwaje w Zwickau mają rozstaw osi 1000 mm, konieczne było przebudowanie torowisk i dodanie trzeciej szyny oraz dostosowanie autobusów szynowych do wymogów tramwajowych (dodanie migaczy, lusterek, dzwonków, mechanizmu do przełączania zwrotnic). Na odcinku miejskim autobusy szynowe kolei regionalnej stają się tramwajami i podlegają przepisom tramwajowym. Wprowadzenie kolei regionalnej do centrum miasta było oczywiście następnym sukcesem tego innowacyjnego przedsiębiorstwa kolejowego. Pociągi kolei regionalnej dojeżdżają teraz zamiast do dworca Zwickau Hbf aż do przystanku przy centrum handlowym Glueck Auf oraz do Zwickau Zentrum, w bezpośrednim sąsiedztwie Rynku.

 

Fot. Fragment odcinka kolejowo-tramwajowego po ulicach miasta
(c) Vogtlandbahn

 

Fot. Przedłużenie linii kolejowej do centrum miasta po torach tramwajowych. Kolor zielony: linia tramwajowa, kolor czerwony: linia kolejowa korzysta z jednego wspólnego odcinka trójszynowego z linią tramwajową. (1) to przystanek końcowy kolei w vcentrum miasta. (c) Vogtlandbahn

 

 


Adam Fularz

horizontal rule

SUKCES KOLEI DKB

 

Linia kolei Duerner Kreisbahn, w skrócie DKB, leży w powiecie Dueren. W przeszłości linia ta należała do kolei federalnych Deutsche Bahn AG i była eksploatowana i zarządzana przez tą byłą kolej państwową, raczej z miernym skutkiem. Wyniki ekonomiczne i jakość usług przewozowych ulegały stałemu pogorszeniu, w związku z czym kolej DB AG zamierzała zamknąć tą linię w roku 1993. Przypuszczalnie linia zostałaby zamknięta, gdyby nie federalna ustawa o regionalizacji kolei, na podstawie której stworzono nową lokalna firmę Duerner Kreisbahn. Powstała kolej powiatowa zawiadująca zarówno infrastruktura jak i eksploatacja przejętej w maju 1993 roku linii kolejowej Rurtalbahn. Dzięki pomocy zainteresowanych gmin na poprawę nie trzeba było długo czekać, stworzono całkowicie nową ofertę przewozowa, pod każdym względem atrakcyjniejsza. Strona internetowa www.dkb-dn.de przedstawia aktualną ofertę przewozowa. Dokonano również zasadniczych zmian taboru kolejowego, infrastruktury, przystanków, rozkładu jazdy, zwiększenia prędkości i różnych ułatwień dla pasażerów, takie jak bardzo wygodne przesiadanie się drzwi w drzwi z pociągu do autobusu miejskiego wprost na tym samym peronie.


  Fot. Centrum przesiadkowe kolej- autobus wykorzystywane przez DKB  © Duerner Kreisbahn GmbH

 

 


Schemat linii kolei DKB z planowanym przedłużeniem do Linnich © Duerner Kreisbahn GmbH

   

Powodem tego może być fakt, ze operator kolei DKB to firma mająca spore doświadczenie w przewozach autobusowych (a wcześniej także tramwajowych). Wykorzystano wiec jakby typowe metody stosowane w komunikacji autobusowej. Kolej regionalna szybko stała się oczkiem w głowie tego przedsiębiorstwa, zaczęto wprowadzać na linie najnowocześniejsze pojazdy szynowe typu RegioSprinter z napędem spalinowym, zmodernizowano infrastrukturę celem zwiększenia prędkości jazdy, całkowicie przebudowano stacje i przystanki, tworząc punkty przesiadkowe na autobusy tego samego operatora, również firmy DKB. Stary rozkład jazdy z czterema lub trzema kursami dziennie został zastąpiony przez nowy rozkład z pociągami co 30 minut lub godzinę.


 


Fot. Pojazdy szynowe wykorzystywane przez DKB  © Duerner Kreisbahn GmbH

   

Sukces przyszedł szybko. Oto dynamika zmian liczby pasażerów:

 

a) Linia Dueren- Juelich

 

bullet

Rok 1989 pod zarządem kolei DB AG:  392 osoby dziennie

bullet

Rok 1993, pod zarządem DKB- 513 osób dziennie

bullet

Rok 1994, pod zarządem DKB- 1045 osób dziennie

bullet

Rok 1995, pod zarządem DKB- 1124 osób dziennie

bullet

Rok 1996, pod zarządem DKB- 1820 osób dziennie

bullet

Rok 1997, pod zarządem DKB- 1921 osób dziennie

bullet

Rok 1998, pod zarządem DKB- 1982 osób dziennie, wzrost o 506 procent od roku 1989

 

a) Linia Dueren- Heimbach

 

bullet

Rok 1989 pod zarządem kolei DB AG:  809 osób dziennie

bullet

Rok 1993, pod zarządem DKB- 1149 osób dziennie

bullet

Rok 1994, pod zarządem DKB- 1222 osób dziennie

bullet

Rok 1995, pod zarządem DKB- 1453 osób dziennie

bullet

Rok 1996, pod zarządem DKB- 1605 osób dziennie

bullet

Rok 1997, pod zarządem DKB- 1789 osób dziennie

bullet

Rok 1998, pod zarządem DKB- 1793 osób dziennie, wzrost o 222 procenty od roku 1989

 

Kolej DKB rozwija się nadal, w 2002 roku będzie przedłużona do Linnich.

 

Adam Fularz

Źródła/ 

Materiały II Ogólnopolskiego Seminarium KOLEJ LOKALNA W POLSCE, 

serwis www.dkb-dn.de  

Tabela/ Dynamika zmian liczb pasażerów korzystających dobowo z danej linii kolejowej, w dni robocze od roku 1989, w procentach i wartościach bezwzględnych. © Duerner Kreisbahn GmbH